Tjejmarathon 2014- banan

Igår ägnade jag (Madde) halva dagen åt att cykla den bana som ni kommer att springa om två veckor exakt, och det här inlägget är tänkt att informera er om allt ni behöver veta om banan.

 

Jag cyklade banan vilket kanske inte var det smartaste valet, den är inte så lätt att cykla och emellanåt kände jag mig ganska frustrerad när jag släpade cykeln efter mig eller bar den pga av terrängen var helt omöjlig att cykla i. För en löpare är terrängen inte alls lika svår och ni kommer troligtvis att ta er fram betydligt snabbare än jag gjorde. Några saker är dock viktiga att tänka på.

 

Banan består till största delen av skogsstig. Ganska smal stig med en hel del rötter och stenar. Ni behöver därför ha starka fotleder och vader så styrketräning och balansplatta samt äkta terränglöpning är heta tips såhär de sista veckorna.

 

En del sträckor är det grusväg eller asfalt, så ni kommer att få perioder av återhämtning både fysiskt och mentalt, det är också ganska jobbigt att hela tiden hålla koll på var man sätter fötterna.

 

Leden är otroligt väl uppmärkt. På ett ställe vid 13 km är det dock massa träd som är orangemarkerade intill vägen, rakt ut på ett hygge, dit ska ni alltså inte dra iväg. Troligen är det träd som ska avverkas och därför blivit uppmärkta. Det finns sen två ställen på den sista milen där det är tveksamt om man ska ta höger eller vänster. Då är det vänster båda gångerna.

 

Banan kommer i år att vara exakt fem mil. Stationer har ni efter 15 (14,86 på Garmin), 31 och 41 km. Där finns allt ni kan tänka er men önska gärna i kommentarsfältet eller på vår facebooksida om ni vet att ni kommer längta efter något speciellt.

 

Vi följer orange markeringar hela vägen. Pilar, fyrkantiga skyltar, runda prickar på träden och markering med en linje runt hela trädet. Ibland är markeringarna gamla (se bild nedan) och då får man vara uppmärksam för att inte missa dem men för det mesta så syns det otroligt tydligt var man ska. Det kommer dessutom bebyggelse med jämna mellanrum så ni kommer att kunna fråga er fram om ni blir osäkra.

 

Det är rejält kuperat. Nedan ser ni min tur igår, det är er bana den åttonde fram till ca 45 km, sista biten cyklade jag inte eftersom den ändå är i stan och jag visste vägen, men den kommer gå på asfalt. Fram tills dess ser ni dock att det är en del rejäla stigningar så gör er redo för detta. Som kompensation så bjuder Knalleleden på den mest fantastiska natur jag nånsin sett. Otroligt mycket vackrare än den gamla banan om ni frågar mig. Magi! Så glöm inte att njuta även om det bitvis blir kämpigt. Vi gör ju detta för att utmana oss själva, eller hur?!

 

Har ni fler frågor om banan så ställ dem som en kommentar här eller på facebook så ska jag besvara dem!

 

Vi ses om två veckor!

Höjdmeter TM
Tjejmarathon 2014 Knalleleden

image

image

image

image

image

image

image

image

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tjejmarathon 2014- banan

  1. Carolina skriver:

    Du skriver att banan är väl uppmärkt vilket är super! Men den är väl då såpass uppmärkt att det inte borde vara något tvivel om höger eller vänster den sista milen? Annars kan det väl inte vara så svårt att tydliggöra det? För jag tänker att en del kommer vara ganska degiga i huvudet den 5 milen. 🙂

  2. Carolina skriver:

    Ja det är precis vad jag också tänker när ni är medvetna om att det är just där det kan vara lite svårigheter varfør inte bara tydliggjöra det? Jag vet inte hur mycket ni själva löper men jag vet av egen erfarenhet att efter 4 mil är man ganska seg i huvudet och dessutom om det är strålande sol och varmt ute. Det ville verkligen underlättat för oss löpare om ni kunde gjort något åt.

    • tjejmarathon skriver:

      Vi springer båda ultra så vi har koll på det. Men vi har också båda två egna företag och familj så tid är en bristvara men vi kommer precis som alltid att göra allt för våra löpare.

  3. Isabella skriver:

    Oj det ser ut att bli en tuff bana! 🙂 Hoppas min vad håller hela vägen så jag får uppleva naturen och utmaningen. Ses på söndag.

Kommentera

