Fler tips

Lisa, som i år springer Tjejmarathon för andra gången, är en fena på insamling. Första året stod vi bara och gapade men nu har vi vant oss vid att ha såna grymma insamlare med oss så nu blir vi inte lika chockade. Lika glada blir vi såklart fortfarande!

Här är hennes tips:

Kort efter att jag anmält mig till Tjejmarathon 2012, gjorde jag facebooksida: Lisa springer Tjejmarathon. Eftersom min vän och granne Adrienne också anmält sig och vi två skulle träna ihop, så skrev vi på den tillsammans – och Adrienne skapade även en blogg där andra kunde läsa om hur vår träning gick. Tanken var: att skriva om hur vi tänker och känner inför detta projekt. Vad driver oss? Hur tränar vi? Fotodokumentation på detta samt inte minst: artiklar om Panzisjukhuset, kvinnorna och Dr Mukweges kamp för att rädda liv. Vårt engagemang och drivkrafter skulle kännas av varje läsare! Människor med hjärta som läser om Panzi vill stötta. Hur mycket då? Ja, devisen är ”många bäckar små” och dessa små bäckar på 20:or, 50-lappar och hundringar blev till slut 8.630kr! Adrienne nästan lika mycket! Jag vet att Adrienne mailade ut ett massmail till typ alla i hennes adressbok om insamlingen, vilket resulterade i en hel del! Bra grej! Jag hörde av människor jag känner rätt ytligt, ”det är så inspirerande att följa er på facebook” och annat som var peppande och tecken på att vi nådde ut på ett bra sätt. När jag fyllde år passade jag på att önska mig ”en slant” från alla (här kan man passa på att skriva uppmaning till samtliga fb-vänner!) som stöd och pepp i träningen. En får helt enkelt passa på att göra reklam, snacka sig varm om Panzi & insamlingen både på FB och IRL. Jag tänker så här: De flesta gillar att stötta en bra grej! Tjejmarathons insamling till Panzi ÄR en bra grej, och om alla bara får veta HUR bra det är (dvs hur väl pengarna kommer till användning) och att det finns människor som vill springa över 50 km för de som inte kan – ja, då tror jag att plånboken kommer fram. Så en extra växel i insamlingen är inte så dum vid varje månadsskifte – ”Just det ja! Jag ska ju sätta in till Tjejmarathon också nu när jag ändå ska betala räkningarna”. Nu är det 2014 och FB-sidan uppdateras med info om årets lopp, de hittills 5.000 insamlade är insatta till dem jag springer för 8 juni. Vi ses! /Lisa

Det här inlägget postades i Tipsinlägg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

