Om charitystorm, insamlingskonton och ett helt vanligt bankkonto

Jag tänkte skriva lite om hur vi resonerar kring det här med insamlingskontot. Första året använde vi ju ett helt vanligt bankkonto dit ni satt in era pengar och därifrån har vi sen fört över allt som samlades in direkt till Panzisjukhuset. Förra året hade vi ett insamlingskonto på Hungerprojektets hemsida där alla kunde se sina insättningar med namn. Det finns förstås för och nackdelar med båda.

Fördelen med ett tickande konto som alla kan se på nätet är trovärdigheten. Du som sätter in pengar kan vara helt säker på att din insättning har nått Hungerprojektets organisation.

Men de här sajterna och det här systemet är inte gratis. Någon måste sköta det tekniska. Om man googlar runt så hittar man flera  ”gratis” insamlingssajter som Charitystorm, BetterNow etc som mer eller mindre tydligt visar att det går en summa till administrationen av sajterna. Ungefär 10 % kan du räkna med försvinner iväg till administration för själva systemet innan pengarna når välgörenhetsorganisationen. Som sagt- olika tydligt.  Men tio kr av hundra insamlade- det är en del!

För en stor organisation som Röda Korset, Rädda Barnen, Hungerprojektet etc är omkostnader något helt normalt och naturligt och något man både aktivt jobbar med att hålla nere och granskas för. Men vi vill inte att våra pengar ska försvinna till administration!

Administration har vi massor av (!) men att ta något betalt för det är helt uteslutet.

Vi går snarare back personligen på att arrangera loppet eftersom vi dels lägger oräkneliga timmar som hade kunnat vara arbetstid, dels själva är med och bidrar till insamlingen. Men det är ju det som är grejen, att vi samlar in pengar till dem som behöver det. Inte till oss själva, vi har ju redan så vi klarar oss.

Vi har valt att fortsätta med ett vanligt hederligt bankkonto även i år. För att du som sätter in pengar ska veta att varenda krona, ja faktiskt varenda öre, går till ändamålet. Till alla de som får hjälp av Mukwege på Panzi.

Den enda avgift som vi har är den det faktiskt är att föra över pengar till Panzisjukhusets bankkonto i Kongo. Inget mer.

Trovärdighet tror vi att vi har ändå efter två års framgång med arrangemang, insamling och vidarebefordran av pengarna. Självklart ämnar vi även i fortsättningen följa upp och ge er information och bevis för att pengarna kommer dit de ska, nu har ju Annie dessutom träffat Mukwege him self och överlämnat en av våra lopp-medaljer, så nu är kontakten ännu starkare, han känner väl till oss och det jobb vi (i det räknar jag såklart er också!) så fantastiskt lägger ner på att samla in pengar till hans arbete med att rädda dessa kvinnor.

Så då vet ni lite mer om hur vi tänker kring det hela. Hoppas ni delar vår uppfattning om att det är rätt väg att gå.

/Tjejmarathongänget via Madde och Annie

Deniz Mukwege

Mukwege på besök i Stockholm för ett par veckor sen. Här med vår medalj runt halsen. 

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Om charitystorm, insamlingskonton och ett helt vanligt bankkonto

  1. Adam skriver:

    Hej Madde, Annie och Marathon-tjejerna!
    Mitt namn är Adam och jag är en av grundarna till Charity Storm. Vi tycker ni gör en grym sak med er insamling – och vi önskar att fler kunde göra likadant.

    Tyvärr så är det få som lägger ner så mycket arbete som ni gör. De flesta vill göra något mer än att ”bara” skänka pengar men har svårt att hitta tiden och tycker ofta att det är för omständligt.

    Vi vill hjälpa dem. Vi vill se till att fler människor startar insamlingar, att insamlingarna sprids mer och att de lyckas samla in mer pengar till den välgörenhetsorganisation de brinner för. Vi vill göra välgörenhet till en del av vardagen.

    I Sverige samlas mindre än 5% av gåvor från allmänheten in via nätkampanjer – detta ska jämföras med USA och England som ligger på över 30%. Vi kan bli mycket bättre. Utmaningen ligger främst i vår kultur (vi är inte vana vid enskilda insamlingar) och i kunskap i hur man ska använda Internet. Välgörenhetsorganisationerna i Sverige är jätteduktiga på att hjälpa människor och att göra världen till en bättre plats – men de behöver ofta hjälp med hur man ska bygga en användarvänlig och skalbar plattform på nätet med smarta kopplingar till mejl, Facebook, Instagram, och Twitter som skapar spridning.

    Vad det gäller avgifter och kostnader så är det tyvärr så att det kostar att samla in pengar. Om inte välgörenhetsorganisationerna skulle vara villiga att satsa lite pengar på verktyg och kampanjer med syfte att få in mer pengar så skulle volymen gåvor att sjunka drastiskt. Det finns ett Ted Talk som pratar om just denna problematik som jag tycker är sevärd: http://www.ted.com/talks/dan_pallotta_the_way_we_think_about_charity_is_dead_wrong.html

    I Sverige finns ca 400 st välgörenhetsorganisationer med 90-konton och en endast handfull av dem har byggt insamlingsplattformar för nätet. Övriga 99% kommer aldrig ha möjligheten eller råd att göra det. Via oss kan de testa på nätinsamlingar och se om det passar för dem.

    Vi startade vårt företag då vi kom fram till att detta är det bästa sättet för oss att bidra till välgörenhet. Vi har sedan grundandet av vår startup, i slutet på 2011, jobbat kvällar och helger för att få vår tjänst på plats som lanserades i april 2013. Fram tills idag har det samlats in drygt 400 000 kr via vår plattform – det är inte jättemycket pengar men vi är ändå väldigt stolta då det är pengar som annars inte skulle kommit välgörenhetsorganisationerna till godo. Vår avgift på 5% (dvs ca 20 000 kr) har vi investerat i vår tjänst för att utveckla plattformen vidare.

    Vår förhoppning är att vi en dag lyckas få så sådan fart på tjänsten att vi kan satsa på detta heltid och även ta ut en lön – och därmed kunna leva på att bidra till välgörenhet på det sätt som vi gör det bäst.

    Oavsett – fortsätt med ert goda arbete och ett stort lycka till, både i loppet och med er insamling.

    Hälsningar
    Adam

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s