Förbered dig för banan på 2014 års Tjejmarathon

Många som sprang förra året vet att Roslagsleden erbjuder en och annan utmaning i form av klippor och lurig terräng. I övrigt är terrängen ganska snäll, mycket grusväg och inte så farligt kuperat.

Banan

I år bjuder tjejmarathon på en ny sträckning. Knalleleden mellan Hindås och Borås är 47 kilometer lång och går genom en annan typ av terräng än Roslagsleden. Mer stigar, mer kuperat och på så sätt en mer krävande bana. Å andra sidan en vacker, naturnära och väldigt upplevelserik bana. Vi ser framemot att få visa er Västkustens fina natur!

Banan är densamma som de sista fem milen på BUM 50 miles. Nedan ser ni höjdprofilen för hela BUM 50, de sista femmilen är alltså de ni kommer att springa.

Höjdkruva BUM 50

Kanske blir det i år extra viktigt att tänka över utrustning. Skor med mer grepp, kläder som skyddar benen och tillräckligt med energi med i väskan för att klara er mellan stationerna. Läs gärna igenom det inlägg vi skrivit tidigare om utrustning.

Vätskestationer

I år har vi nöjet att få samarbete med SOK Knallen, Borås fina löparklubb. De kommer att hjälpa oss bemanna stationerna med rutinerade löpare som vet precis vilken typ av hjälp en trött ultralöpare behöver när hen kommer in för påfyllning. Exakt var stationerna kommer att placeras återkommer vi med men preliminärt så kommer de finnas vid 14, 34 och nånstans därimellan. Vi siktar på tre stationer i år precis som tidigare år.

Teknik

Nyckeln till att ha roligt och hålla sig skadefri under Tjejmarathon 2014 kommer vara att jobba med en bra löpteknik i terräng! Genom att tidigt vänja dig vid att springa på mycket ojämnt underlag stärker du upp fötter, fotleder men även den så kallade proprioceptionen – ungefär att ha koll på kroppen i den omgivning den befinner sig i.

Är du ovan att springa i terräng räcker det gott att testa kortare stunder att springa i knepig terräng för att successivt öka. De flesta tycker att det är enormt roligt att springa terräng- det är en enorm frihetskänsla och bjuder ofta på fantastiska naturupplevelser!

Tekniken handlar om att ”tassa fram” för att sammanfatta det enkelt. Korta lätta steg, armar som får komma ut lite från sidan för att hjälpa med balansen och en blick som rör sig lite längre fram då och då för att kunna planera en bra väg.

Här hittar du en film där Annie går igenom de viktigaste bitarna!

skitiga fötter

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s