De sista förberedelserna

Nu börjar vi vara riktigt nära loppet. Den mesta träningen är gjord, nervositeten kryper allt närmare och det är säkert många tankar som snurrar i era huvuden just nu. För att göra det lite enklare för er har vi skrivit ihop en liten lista, saker ni MÅSTE ha med er och saker ni kan behöva ta med er. Utgå från dig själv och hur du brukar göra på långa pass, och var inte rädd för att önska saker till vätskestationerna. Ni kommer att få ett tävlingsPM men vi tänkte ge er lite ”heads up” på sakerna!

Viktigast av allt! Kolla på startlistan att du är med! Det kan hända att du måste fylla i anmälningsformuläret igen och det måste göras senast fredag!

Obligatorisk packning för alla löpare

– Vätskebälte som rymmer minst 5 dl vätska (detta kan ni fylla på vid varje station)

– Fulladdad mobiltelefon med våra nummer inlagda och som senast uppringda. Numren får ni på plats vid starten om ni inte har dem.

– Visselpipa (finns billiga. Jättebra investering för alla som någongång löptränar ute i terräng själva)

– Ett överdragsplagg- lätt regnjacka/löparjacka funkar

– Nummerlapp väl synlig frampå kroppen

Vi kommer att ha en sistelöpare- en riktigt rutinerad sådan som ser till att ingen blir lämnad bakom.

Bra att ha längs vägen

– Compeed, skavsårsplåster

– Toalettpapper

– Bars/gel

– Druvsocker/salttabletter

– En keps om det är varmt för att skydda mot solen

– Solglasögon

– Nya strumpor att byta med om du blir blöt om fötterna

– Försvarets hudsalva/vaselin

Om du har tänkt springa i nya skor och eller nya kläder- dags att testa dem nu!

Angående vad som händer efter målgång

Ni kommer att gå i mål på väldigt olika tider! Vi ”öppnar” middagen under eftermiddagen och tar hand om er när ni går i mål oavsett när. Vi har en fundering- om att tillsammans hyra en buss som skulle gå från krypavstånd vid målet tillbaks till centrala Stockholm. Ni som valt övernattning kan vi då ta hand om där. Anledningen till detta är att 1) det är inte så många som vill bo kvar. 2) vi kan inte bo mer än max 3 och 3 så skulle behöva delas upp ändå. På 20 personer skulle denna buss som då alltså tar oss hela vägen till centrala Stockholm. Ni får gärna kommentera hur ni som valt att övernatta tänker runt detta- eller maila!

Med varma hälsningar från Workout Åre (Annie) och Göteborg (Madde)

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till De sista förberedelserna

  1. Wanja skriver:

    Om det är få som övernattar tar jag bilen hem efteråt. Visst kan man ställa bilen vid mål och så givk det buss till starten?

  2. Helena Landström skriver:

    Om det inte blir gemensam övernattning i Grisslehamn så vil jag och Marlene åka med till Stockholm där vi ordnat eget boende.

  3. Disa skriver:

    Jag övernattar gärna men kan oxå ta bussen med tillbaks o sova hos min mormor

  4. Linn Johansson skriver:

    Säger som de innan, om det inte är så många som ska sova över så väljer nog jag och Lena att åka med till Stockholm där vi har boende.

  5. Anna-Lena Persson skriver:

    Jag är med på buss tillbaka till Stockholm också!, har även en fråga/fundering om det t.o.m är ordnat buss från Stockholm upp till start på lördag morgon? Eller hur ska ni andra som bor i Sthlm ta er dit?

  6. Åsa S skriver:

    Isf övernattar jag nog inte heller utan försöker ta mig hem till Gbg.

  7. Coyntha skriver:

    Här kommer mina frågor. Det kanske är dumma frågor men är nyfiken ändå:
    Frågor:
    * Hur ofta kan man fylla på vatten i vätskebältet? Hur många km är mellan varje station? För att 5 dl vätska är inte mycket.
    * Vad ska man göra med en visselpipa för nåt?
    * Ska vi springa med överdragsplagget- lätt regnjacka/löparjacka?
    * Ingår middagen i loppet eller ska vi ha pengar för att betala det?

    Jag behöver inte övernattning men stannar gärna längre och myser med er!

    Kram!! Vi ses snart!!

    • svetlana skriver:

      Hej! försöker svara på några frågor så länge:
      – det lär vara tre vätskekontroller (vid 15, 30 och 40 vill jag minnas) så avståndet är ganska stort. I det här läget blir 5 dl ett överlevnadsminimum, så tag hellre mer vatten och även energi med dig. Om längre pass i naturen är något du planerar njuta regelbundet av, fundera gärna på att skaffa en löparryggsäck med inbyggt vätskesystem. De rymmer vanligtvis 1,5 – 3 liter så det räcker långt (och dessutom kan man ha grejer med). Finns också vätskebälten med lite större ”förvaringsmöjligheter” (typ sådana http://www.wiggle.co.uk/inov-8-race-pro-4-waist-pack/) Det är mycket individuellt hur man vill ha det – runt midjan eller på ryggen..

      – med visselpipan kan man ju skrämma bort vildsvin? =) Men det är ett säkerhetsåtgärd i fall man är vilse/skadad och behöver ropa på hjälp..

      – jackan behöver man i fall det ösregnar eller blir svalt under dagen, men återigen, framförallt för att ta den på sig om man blir tvungen att avbryta för att undvika nerkylning. En utmattad kropp blir lätt nerkyld även in det är varmt ute.

      Hoppas det hjälper, och lycka till med förberedelserna!!

  8. Nina L skriver:

    – Jag hade tänkt be om att bli hämtad av Starka Karln men blir det buss så vill jag gärna åka med den – betalar gärna extra för det!
    – Behöver någon en säng i Sthlms-trakten kan hon hänga med mig hem till Jakobsberg. OBS inte så mycket sovmorgon pg av barn men ta med öronproppar så går det.
    – Jag undrar om det går att ha en kylväska med is i vid stationerna – att doppa händerna i! Får helt uppsvullna händer i det varma vädret (vilket jag förutsätter att det blir även den 16 eftersom vi ska bada när vi kommer fram).
    Peppelipepp!

  9. Disa skriver:

    Hur gör ni Dan innan loppet då? o hur kommer man till start från Stockholm ? Ska bli så kul att träffa er alla

    • svetlana skriver:

      Jag kanske är för optimistisk men tänkte åka kommunalt dvs. ta bussen till Norrtälje på morgonen, för att så vitt jag förstått ska vi samlas där för gemensam transport till starten..? Vi får nog vänta på lite mer info. För mig blir det en tidig morgon i varje fall, så långt söder om stan som jag bor 🙂

      • Wanja skriver:

        Hur långt söderut bor du? Jag kommer ta bil från Järna tidigt på morgonen och har plats i bilen.

      • svetlana skriver:

        (ser inte svarslänken nedan så svarar på mitt eget inlägg) Tack Wanja! Jag bor i Tullinge, och det vore jätteskönt att få samåka! Dock kommer det innebära lite längre körning för dig om du tar Huddingevägen (226) istället för E4.. Eller kanske kan vi träffas vid Östertälje station, då blir det bara en sväng ner från E4:an?

  10. Malin skriver:

    Märker att jag har ungefär samma frågor som er andra. Men jag var för ”blyg” för att skriva dem här så jag mailade… 😉 Kom på en till fråga: får man ha egen support längs banan? Eller, går det överhuvudtaget? Alltså, kan man komma dit ”lätt” från närliggande väg?

Kommentera

