Varför är Tjejmarathon bara för tjejer??- politiken bakom

Det uppkommer vissa frågor kring det lopp jag och Annie arrangerar i sommar, och jag tycker att det är på tiden att vi reder ut dem.

De flesta som ser vårt lopp ler direkt illmarigt. De ser hur allt är lite tvärtom, och de förstår att vi vill säga något med det. De förstår att vi gjort något ovanligt, vi har snurrat hela verkligheten upp och ner. De ser direkt tanken, syftet och upproret i våra ögon.

Sen finns det dem som inte förstår. Oftast män. Ja, faktiskt bara män. Som tittar frågande på oss och utbrister ”men varför får inte killar springa?! Ni utestänger ju oss! Det här är diskriminering!”  Vi behöver gräva lite djupare i begreppet tjejlopp för att ni ska förstå.

En tjejklassiker är 1/3 av en vanlig klassiker. Tjejvättern är 1/3 av Vätternrundan, Lidingö tjejlopp är 1/3 av Lidingöloppet osv. Alla renodlade tjejlopp när det gäller löpning, tex Vårruset, I form-loppet osv är fem kilometer. Oftast inte ens kontrollmätta eller med tidtagning. Tjejers löpning är inte riktigt lika allvarlig. Och dessutom orkar vi inte riktigt lika långt.

Eller??

När du söker på tjejlopp så hittar du till alla dessa små, kortare lopp. Signalen du får är att tjejer inte orkar lika långt. Vi vet att det är skitsnack. Vår förhoppning är att du, nästa gång du söker på tjejlopp, ska hitta till Tjejmarathon. Och kanske reagerar du som en av mina följare på Twitter- ”Åh vad roligt, jag vill vara med! Nej men oj, är det fem mil? Det var lite långt.”

Då har vi lyckats med att riva upp en värlsbild, där tjejlopp automatiskt är lite kortare. Givetvis hoppas jag att den här tjejen hänger med ändå, men oavsett om hon gör det så har hennes bild av tjejlopp förändrats.

Marathon är 42,2 kilometer. Ett tjejemarathon är då alltså… kanske tre mil? Nej! Det är fem mil! Det vet väl alla att tjejer kan springa lite längre? Här har vi grävt ner oss i ett resonemang där svaret oftast blir ”men hur kan du säga så, tjejer är väl inte bättre än killar?” Nej, självklart är vi inte det. Men varför utgår vi som standard ifrån att tjejer istället är sämre (läs springer kortare)?

För att förändra något måste man ibland gå in i det och riva runt inifrån.

Hur skulle vi kunna ifrågasätta och bryta ner tjejloppen som begrepp genom att skapa ett fem mil långt lopp för både tjejer och killar? Det hade ju inte gått, för femmilare finns det redan ett överflöd av. Vi hade aldrig fått de reaktioner vi får nu. Reaktioner vi uppmuntrar, då de får oss alla att ifrågasätta vad som egentligen är ett tjejlopp och varför de finns.

Är ni med?

Vidare har vi fått kommentaren ”jag kommer aldrig att stötta något som diskriminerar pga kön, sexuell läggning eller ras”.

Okej, så går det ju att resonera, men då har man återigen missat att poängen är attifrågasätta tjejers lott att alltid vara lite sämre. Vi är ju emot diskriminering, det är därför vi gör detta! Och om du nu ändå inte kan/vill förstå, lyft istället blicken lite och se syftet.

Varenda krona vi samlar in går till våldtagna och utsatta kvinnor i krigets Kongo. Oavsett vad du som person tycker om mig eller Annie, eller vårt lopp, så behöver de här kvinnorna all hjälp de kan få!

Vi tjänar inte ett öre på det här. Tvärtom. Vi har båda betalat anmälningsavgiften (hur ofta gör du det till ett lopp du själv ordnar och troligen inte kommer att springa mer än som funktionär ute i skogen för att serva löparna?) och satt in pengar till insamlingen varje månad. Vi går back på att arrangera loppet. Dessutom lägger vi otaliga timmar av vår fritid. Så tro inte att du stöttar oss personligen genom att skänka pengar. Du stöttar kvinnorna i Kongo, och det kan vi väl vara överrens om, att de behöver din hjälp.

Den tredje faktorn i just det här loppet är att kvinnor ger till kvinnor. Det finns en stark symbolik i att massor av kvinnor, som aldrig tänkt tanken att springa fem mil, kommer att göra det den 16 juni för att de vet att för varje kilometer de springer så skänker människor i deras omgivning pengar till det här sjukhuset i Kongo, så smärtan och tröttheten fyller en mycket större funktion i att de gör det för att hjälpa kvinnor som lider på ett sätt vi aldrig kan förstå.

Vår önskan är att ni ska se ”where we´re coming from” och förstå att tanken är att ifrågasätta normer, skapa gemenskap, utmana, utveckla och på samma gång ge pengar (och det kommer att bli en enorm summa!) till människor som genomgår ett lidande de flesta av  oss aldrig kommer att kunna föreställa oss. Fokusera på det.

Vem vet, nästa år kanske loppet ser helt annorlunda ut. För självklart kör vi igen!

 

//Madde

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Varför är Tjejmarathon bara för tjejer??- politiken bakom

  1. Anna-Lena skriver:

    Så jävla vackert, och pedagogiskt för de som inte förstår

  2. Nina L skriver:

    BRA skrivet! JAg fick själv min aha-upplevelse när jag läste ”Born to Run” och författaren liksom i förbigående konstaterar att 90% av alla anmälda kvinnor fullföljer sina ultralopp, medan bara 50% av männen gör det. Sen går han snabbt och utan reflexion tillbaka till att studera (de manliga) barfotalöparna i Mexico. Hmmmm… Jag hoppas att kurerar mig från min extremt olämpliga förkylning så jag kommer igång med träningen så snart som möjligt – det börjar närma sig…

  3. Ping: Rätsida på saker o ting « Runnerslove- en kärlekshistoria

  4. Johanna skriver:

    TACK för ett bra inlägg!

  5. Helena Landström skriver:

    Så oerhört bra!! Hur fantastiskt är det inte att få ifrågasätta normer och skapa gemenskap! Jag är djupt imponerad av Madde och Annie!

  6. Lina skriver:

    Konstigt också att jag som ska springa tjejmarathon får stå till svars för att det jag gör är diskriminerande i vissa mäns ögon, medan alla tanter på jobbet som åkte tjejvasan bara fick höra positiva kommentarer (från samma män!) Det är som att det blir lite farligt nu när vi kvinnor visar att vi kan lika mycket och tom mer.

    • tjejmarathon skriver:

      det låter helt galet! Det här är ju så värt att peppa. Jaja de lär bli redigt impade när du genomfört och visar din medalj! 🙂 Lycka till med träningen!// Annie

    • Malin skriver:

      Instämmer! Nog trodde jag folk skulle reagera, och de flesta har reagerat positivt och blir lite impade. Men det finns oxå de som verkligen reagerar som inlägget beskriver…

  7. erika lokander skriver:

    You go girl 🙂 Jättebra skrivet! Tanken har inte ens slagit mej att tjejmarathon kan ses som diskriminerande… Men den här förklaringen kan ju ingen undgå att begripa. SJÄLVKLART ska det finnas ett tjejmarathon. Jag förstår inte att ingen har tänkt på det förut.

  8. kajsa skriver:

    jag kan inte vara med i år, men jag hoppas verkligen att ni kör samma Tjej maraton nästa år för då kommer jag. Det är helt fantastiskt att ni arrangerar detta lopp och gör det bara för kvinnor!! att det finns människor som uppfattar det som diskrimimerande är talande!!!

  9. Nina L skriver:

    OBS skitdebatten inne på jogg just nu. Jag blir GAAALEN på mig själv att jag blir så provocerad och går in och skriver om och om igen. Några tjejer har verkligen fått in femettor: VARFÖR har ingen ENDA MAN klagat på att det finns vårrus, tjejmil, blodomlopp, bellmanstafett… för dem som inte springer snabbt eller snyggt (citat från en av inläggarna i tråden) – men nu kommer det gnäll och ROKS-anklagelser från höger och vänster (trots att det som en av de andra manliga inläggarna påpekar finns ca 16 andra lopp att välja på bara den dagen…) Flera av inläggen är från killar födda på 80-talet. Jomensåatteeeeeh det går framåt!

  10. beastankar skriver:

    En del män jag känner gnäller på tjejloppen mest för att de tycker att det saknas korta lopp och av motionskaraktär även för män. Det skall alltid vara så allvarligt för män enligt dem.

    Skall försöka rota runt lite i kalendern lite och se om jag kan klämma in ett tjejmarathon i tränings- och familjekalendern. 16 juni är ju rätt inpå Lapland Ultra 29 juni som är mitt huvudlopp. Veckan där efter går Rallarmarchen som jag oxå skulle vilja köra.

  11. beastankar skriver:

    Förresten lägg in loppet på http://www.ultradistans.se/

  12. Emma Krantz skriver:

    Jättebra skrivet och jättebra tanke! Jag önskar jag hade kapaciteten, men kanske nästa år…

  13. mormegil skriver:

    Bra initiativ! Hoppas att ni får bra uppslutning (kan ju inte deltaga själv) och att det blir ett lopp som återkommer år efter år.

    Jag har alltid tyckt att det har varit konstigt och fel att många tjejlopp i olika idrotter är kortare än de allmänna motsvarigheterna och hoppas på ett trendbrott tack vare ert engagemang.

  14. chris skriver:

    ❤ er

Kommentera

