Tycker du 50 km känns långt? Häng med här!

Hej på er!

Medan debatten om tjejloppens vara eller icke vara fortsätter på Funbeat och vi undrar om det kommer dyka upp män med sockor i sportbh den 16e juni tänkte jag ta på mig revisorshatten och visa hur man matematiskt och mentalt kan ta sig från 8 km till 50 km på de 22 veckor som är kvar till Tjejmarathon. Häng med!

OBS! Det här är inte träningsprogrammet. Det här är en liten morot/pepp/hjälptanke att ha i skallen om du är sugen men 50 km känns långt.

Ok så säg att du idag tycker 8 km är ett lagom pass. Säg att du då nästa vecka lägger till 10 %. Alltså 800 meter till. Två varv på löparbanan. Två ärevarv liksom. Känns överkomligt?

Bra. Nästa vecka gör du samma sak. 10% till. Nu blir det två varv till och så en 100 meter till ungefär. Funkar?

Kalas. Nu fortsätter du såhär. Lägger bara till en yttepytte tiondel till det du sprang förra veckan. Var femte vecka tar du det till och med lugnt. Springer de där 8 kilometrarna igen och tycker ytterdörren dök upp lite väl snabbt. Du var ju just uppvärmd! 🙂

Då. Mina damer (och herrar också gissar jag). Har du med den här  lugna utvecklingen vecka 19, med 3 veckor kvar till loppet, sprungit 33 kilometer. Och det är mer än gott nog för att fixa 50 km. Lita på mig som gjorde min 50 km ultradebut i våras med 29 km som längsta pass innan. Och jag njöt!

Ni som tänker vara med- utmana redan nu alla tjejer ni känner och de som inte vill eller kan vara med, ja de ber ni sponsra er med en kilometer eller fler. 

Ha en trevlig helg!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

