Information on banan

Hej tjejer!

Nu är det verkligen inte långt kvar- i skrivande stund är det lite mindre än en vecka tills ni är ute på banan!

Igår cyklade jag de första 3,6 milen. Det var en helt fantastisk upplevelse, även om jag stod på näsan en gång. Det var för att jag hade däck- tror ni kommer klara er! :)

Jag spelade in röstmemon för att påminna mig själv om hur jag skulle beskriva banan. Jag skrattade rätt mycket åt mig själv- jag sa nog ” det är bara att följa leden” ca 10 gånger!

Men så är det verkligen! På den här kartan har jag märkt ut starten, målet, vätskestationerna och de platser jag kan tipsa om att heja ifrån om ni har följeslagare med bil! Nu följer en mer detaljerad beskrivning av banan.

Starten går på Roslagsbro IP och härifrån är det riktigt geggigt och smalt till att börja med så ni kommer få rada upp er snyggt. Efter ca 1 km kommer ni ut på asfalt och här är det otroligt viktigt att ni håller er på vänster sida. Vi rekommenderar färgglada kläder go bananas på neonfärger! Mer tips på kläder och utrustning kommer i tävlingsPM’t ni får senast tisdag.

Ni följer asfaltsvägen mellan fält och hus fram tills leden svänger in till vänster vid en skylt där det står ”Väsby”. Ni måste korsa vägen med oerhörd försiktighet. Vårdslöst beteende är förenat med diskvalificering. Leden är ibland väldigt glest markerat, men så länge ni inte sett någon träskylt som den i vår fina logga ovan så ska ni fortsätta på den led/stig/väg ni är på. Det varierar från skogsväg, grusväg, stigar och asfalt men i början är det en del intressant underlag med bl.a åkermark passering. Håll er till den upptrampade stigen, inte ut i åkern. Snart kommer ni på asfalt vid några hus och förhoppningsvis är fölen ute- ca 5 km avverkade.

Vid 6 km ca svänger vägen in till vänster och nu är det raka spåret i ca 4 km. Fint och lättsprunget! Det är överhuvudtaget fint och lätt med några kortare skogspassager fram till första vätskekontrollen. Kan se ut såhär:

Ni ser markeringen på pinnen med orange- så är det markerat runt träd.

Ni fortsätter följa leden fram till ca 13,5 km där ni svänger ut på asfaltsväg. Ni måste passera med stor försiktighet. Förutom att ni riskerar att bli diskvalificerade så kommer jag lyfta er i örat om ni är vårdslösa.

Sen svänger leden in till vänster igen efter någon kilometer och här vid Annas Allehanda så är första vätskestationen vid 15 km.

Här bjuder vi på vatten att fylla på bälten/säckar med. Sportdryck från Enervit och det ni önskat. Vill ni att någon ska ha era speciella saker (tex flaskor) så får ni se till att de lämnas här.

Sen fortsätter ni längs varierande skogsstig, skogsväg osv fram till ca 21 km där ni kommer till en asfaltsväg som ni ska korsa oerhört försiktigt och svänga vänster och sen direkt ned till vänster om broöppningen. Ni ska springa till vänster längs kanalen men det är svårt att se några orangea markeringar precis där leden fortsätter vid sidan av broöppningen. Men inte över bron alltså, utan till vänster om den ned längs kanalen.

Nu kommer ni få flera kilometers underbar löpning med vatten till höger. Platt och lättsprunget och fantastiskt!

Vid 28 km cirka, är ni framme vid det här:

Och här springer ni förbi över bron och sen rakt fram.

Inte längs med bilvägen efter bron (vid Väddö Möbler) utan titta efter markeringarna och spring rakt upp till vänster om en anslagstavla in på en ”bostadsgata”. Nu är ni vid andra vätskekontrollen ca 29 km. Det är Friskis och Svettis Väddö som ställer upp med bord och det är samma deal som på första vätskestationen. Vi servar med det ni önskat plus det vanliga och vill ni ha något speciellt droppat här så får ni skicka hit er privata support!

Efter denna fortsätter ni rakt fram och kommer ha ”Vikinghallen” på höger sida. Inte långt efter svänger leden till höger över ett staket ut i det gröna. Svänger till vänster, och det kan vara rätt geggigt ett tag innan ni får fint underlag under fötterna igen.

Vid 33-35 kilometer finns det en passage vi ska försöka märka ut. Ni kommer ut på en grusväg där ni svänger vänster (annars hamnar ni inne på någons sommarstugetomt) och sen är det en t-korsning utan skylt med en asfaltsväg. Den enda på hela sträckan som är dåligt märkt. Där ska ni höger. Mot havet. Det sluttar lite utför. Men som sagt- vi ska märka ut detta men för säkerhets skull så ser ni här min hand framför ett elskåp som det står ”C20″ på.

Sista vätskekontrollen ligger i Nothamn och här ska ni se till att ladda inför den sista milen som kommer att vara utmanande. Jag ska inte sticka under stol med det. Att springa på klippor och stenar med trötta ben kan vara riskfyllt i avseendet stukningar. Men det är också här det kommer vara andäktigt vackert och ”en fot i taget” får vara mottot.

Målet kommer att vara precis vid en underbar strand och jag har hört talas prat om bad vilket jag ser fram emot att bevittna!

Efter fredagen och lördagens rekande är jag så otroligt glad och lycklig över hur fin banan är- det är fantastiskt vackert. Jag och Madde vet att ni fixar det bara ni tar det  lugnt, springer klokt och använder varandra som glädjestöd och pepp!

Några viktiga punkter att ta med sig:

  • Bra skor-gärna med bra sula= grov sula men sköna så du kan springa i dem
  • Fyll på vid varje station, blir det en varm dag gäller det att fylla på med ordentligt med vätska (ca 6-7 dl / timme) och bra salter.
  • Gå in på eniro-länken och leta upp starten. Följ den streckade leden som är Roslagsleden fram till mål så du känner igen lite av bansträckningen. Skriv gärna ut och ta med.
  • Har du sk ”gaiters” så ta gärna på dem. Jag har två par att låna ut- först till kvarn!
  • Det är en del brännässlor och mygg- ta långa sockar eller långa tunna tights
  • Det är både asfalt/skogsväg/stig och lite ängsmark. Inte så kuperat alls- den värsta backen är faktiskt precis i början innan 6 km. 
  • Springer ni med musik- måste ni stänga av den vid passager och ha helst bara i vänster öra- aldrig i båda samtidigt.

 

 

 

 

 

 Hälsningar träsktrollet som lyssnade på mycket Foo Fighters igår- i ett öra! :)

Det här inlägget postades i Information om loppet. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Information on banan

  1. coyntha skriver:

    Hej Annie! Tack för så bra beskrivningen. Jag hoppas kan komma ihåg allt ;)
    Skulle jag kunna få låna ett par gaiters?
    Tack tack för alt ni gör. Det kommer att bli jätteroligt att springa på lördag. kram och sov gott.

  2. erika skriver:

    Hjälp! Jag är världsbäst på att springa vilse… Går det att få en vägbeskrivning i kortversion som man kan ta med sej? Eller helst sprayade pilar på alla ställen där man inte bara ska springa rakt fram :)

  3. coyntha skriver:

    Joo. Jag skulle vilja också önska mig en kortversion så vi kan skriva ut och ha med oss. Jag är också dålig för att hitta!! ;)

    • erika skriver:

      men det kan ju bli riktigt roligt, femtio vilsna tjejer som springer omkring i de uppländska skogarna och blåser visselpipa :)

  4. Anna-Lena Persson skriver:

    Haha jag blev lite skärrad också, med tanke på att jag har en benägenhet att springa lite vilse på leder. Hoppas det är riktigt lysande ”orange-markeringar” :-)

  5. svetlana skriver:

    Stort tack Annie! Det börjar bli nervöst nu…
    Hoppas bara att rekordmånga deltagare i gårdagens Jättelångt har trampat upp stigar ordentligt för oss, haha!
    Angående kartor att skriva ut – kolla de här etappbeskrivningarna: http://www.norrtalje.se/Kultur-och-fritid/Fritid/-NY-Friluftsliv-och-motion/-Roslagsleden/Etapper-pa-Roslagsleden/ Det är etapper 9 – 11 som är aktuella för oss. Jag kommer nog ta med dem själv.

  6. Wanja skriver:

    Banan är memorerad!!

    En fråga, jag har för mig om att jag läst om det men hittar det inte. Väska med överdragskläder/ombyteskläder till efter loppet. Lämnar man den vid starten och så fixar ni den till mål?

Kommentera

